در حال بارگذاری ...
نوشته شده در 13 شهریور 1398، ساعت 01:39

رویکرد پروژه ای

خلاصه مطلب

رویکرد پروژه ای 

 

 

رویکرد پروژه­ای

روشی است که در آن مطالعه عمیق یک موضوع خاص توسط کودک یا گروهی از کودکان رهبری و هدایت می شود.

  1. کودکان در روش پروژه­ای چگونه می­آموزند :
  • از طریق تشویق شدن به پرسیدن سوالات فراوان
  • استفاده از منابع مختلف برای یافتن پاسخ سوالات (کتابها و سایتها)
  • حل مسائل توسط خود کودک
  • نمایش دادن آموخته­ ها از طریق گفتگو کردن، نقش بازی کردن،نقاشی کردن، ساخت و ساز(کاردستی)،کتاب درست کردن،پوستر درست کردن،نمودار درست کردن، برپایی نمایشگاه.

 

  1. درروش پروژه­ای مربی از کجا می­فهمد که بچه­ها در حال یادگیری هستند؟
  • جمع­آوری کارهای کودکان
  • مشاهده کودکان
  • بررسی و تجزیه و تحلیل آنها (مستندسازی)
  • مرور مکرر اهداف آموزشی (جسمانی،شناختی،عاطفی،اجتماعی،ایمنی،زبان­آموزی،هنر)

 

  1. یک پروژه چگونه طرح­ریزی می­شود؟
  • کودکان با کمک مربیان قسمت اعظم طرح­ریزی را انجام میدهند
  • گردش های علمی
  • صحبت با متخصص
  • مشاهده انواع منابع دیگر در طرح­ریزی خوب یک پروژه

 

  1. دیگران چگونه می­توانند در کار پروژه­ای به کودکان کمک کنند؟
  • سوالات کودکان را جدی بگیرند و فعالانه به آنها گوش دهند
  • فضا و فرصت برایشان فراهم آورند تامطالعه کنند ( تماشا کنند،صدایش را بشنوند،لمس کنند،به تصویر بکشند،بازسازی کنند،از نوبسازند،عکس بگیرند)
  • قرض گرفتن انواع ابزار و وسائل از والدین یا دستگاهها
  1. انتخاب موضوع

موضوع پروژه می­تواند به دو طریق انتخاب و اغاز شود :

  • موضوعات آغاز شده توسط خود کودک : 1- اتفاقاتی که باعث کنجکاوی شدید بچه­ها میگردد (پروژه کرم) 2- گاه برای ایجاد انگیزه می توان وسایل مرتبط با پروژه را در قسمت مامان بازی یا بازی های آزاد کودکان قرار داد و دید بچه­ها با آن چه می­کنند.(پروژه شیرینی)
  • موضوعات آغاز شده توسط مربی : گاه ممکن است مربی پروژه­ای را به دلیل آن که پتانسیل تجربیات سودمندی را برای بچه­ها در دل خود دارد، انتخاب کند.

 

ملاکهای انتخاب موضوع

  • موضوع باید واقعی و برای بچها قابل لمس باشد.
  • موضوع باید بتواند به راحتی به تجربیات پیشین بچها مرتبط و متصل باشد (هرچه بچها با موضوع ناآشناتر باشد مربی مجبور است بیشتر دخالت کند که ما این رو نمی­خواهیم)
  • موضوع باید مکانهای گردشی مرتبط در نزدیکی داشته باشد تا بچها به دفعات در طول پروژه از آن بازدید کنند.
  • موضوع باید قابلیت این را داشته باشد که خود بچها به تنهایی و بدون کمک مربی، یا خیلی کمک کم بتواند جوانب آن بررسی کند.

 

 

شروع پروژه

فاز اول : انتخاب موضوع

 

1- موضوع طی روندی از مشاهده ، بحث و گفتگو و ایجاد انگیزه کردن ، فراهم آوردن تجربیات مشترک و...انتخاب می شود.

همچنین میتوانید از طریق قصه­ای شخصی از تجربیات خودتان موضوع را معرفی کنید (تجربیات مشترک)

2- مربی عملی بودن موضوع از نظر منابع قابل دسترس و فرصت تجربیات عملی برای بچه­هارا بررسی می کند.

3- مربی طرح عنکبوتی از موضوع تهیه می­کند.

4- تهیه یک طرح عنکبوتی دیگر از دانسته­های بچه­ها و آنچه که می خواهند بدانند و مشخص کردن سوالات بچها.

 

  1. درک دانسته های بچه ها پیش از شروع پروژه
  • صحبت کردن با بچه­ها از پیش در گروههای کوچک و بزرگ و حتی انفرادی
  • تهیه طرح عنکبوتی از دانسته­هایشان
  • طرح عنکبوتی برای بچهای کوچک­تر به شکل تصویر
  • در کلاسهای که تعداد بچها زیاد است ، بچها را به دو گروه تقسیم کنید و طرح را با گروههای کوچکتر تهیه کنید نه با تمام بچها یکجا.

پرورش سوالاتی برای تحقیق و بررسی

  1. گاه وقتی سوال پرسیدن برای بچه­ها سخت است می توانید فکر بچها را بصورت سوال مطرح کنید :
  • آیا می­خواهی بدانی که ........؟
  • دوست داری بدانی چگونه از آن استفاده کنی؟
  • دارم فکر می­کنم که چه اتفاقی می­افتد هنگامی که ......؟ تو چه فکر می­کنی؟
  • گاه مربی بطور عمدی از طریق نشان دادن یک کاردستی و به بحث گذاشتن آن می تواند بچها را به فکر کردن وا دارد:
  • فکر می­کنید این برای چه کاری است؟
  • فکر می­کنید این چگونه ساخته شده است یا چطور در آن قسمت جا می­گیرد؟
  • قبل از آمدن متخصص به کلاس از بچها بپرسید که دوست دارند آن شخص در مورد چه چیزی با آنها صحبت کند یا چه چیزهایی را به آنها نشان دهد و ...؟ به این طریق لیست سوالات تهیه کنید.

فاز دوم

1- پرورش پروژه

اولین بخش فاز دوم :

  • مربی طرح عنکبوتی اولیه خود و طرح عنکبوتی از دانسته­های اولیه و فهرست سوالات کودکان را مطالعه و مرور میکند و برای تحقیق و جمع­آوری اطلاعات آماده میشود. در شروع فاز دوم کمک والدین بسیار ضروری است.
  • مهارتهای مورد استفاده در تحقیق مانند مهارت مشاهده کردن ، نحوه سوال پرسیدن ، نحوه استفاده از ابزار مختلف برای ساختن چیزهایی (چسب و منگنه،...) و نقاشی­های مشاهده­ای به بچها معرفی می گردد و به آنها فرصت داده میشود تا تمرین کنند.
  • فهرست سوالات را که بزرگ نوشته شده­اند یا تصویری شده­اند به دیوار می­زنیم تا بچها فراموش نکنند که قرار است در مورد چه چیزی تحقیق کنند و موضوع را در ذهن داشته باشند.
  • مراجعه مکرر به سوالات و ترغیب بچها به فکرکردن عمیقتر در مورد موضوع که فراموش نشود.

وظیفه مربی

  • فرستادن نامه به خانه و اعلام موضوع پروژه و شرح طرح هایش.
  • اضافه کردن فهرست سوالاتی که بچها تلاش خواهند کرد پاسخی برای آنها بیابند.
  • توضیح اینکه چرا این موضوع انتخاب شده است و اهداف آموزشی (حیطهای شناختی....) چگونه در آن تنیده خواهد شد.
  • درخواست از والدین تا اگروسائل و چیزهای مرتبط با موضوع پروژه دارند که به تحقیق و بررسی بچها کمک می­کند را به مهد بفرستد.

فراموش نکنید :

  • اگر میخواهید بچها یادگیرندگان کنجکاوی باشند باید خود نیز کنجکاو باشید.
  • متخصصین خوب زیادی را به کلاس بیاورید و از قبل آنها را آماده کنید.به آنها بگویید بچها چگونه بهتر می­آموزند.
  • از آموزش مستقیم مفاهیم پیچیده اکراه نداشته باشید.
  • بچها هر روز از روند کار نقاشی کنند.بچها از طریق نقاشی میتوانند تجربیات مرتبط با موضوع را به خاطر بیاورند.نقاشی­ها به مرور زمان بهتر می­شود.
  • از طریق ساختن :گاه بچها دانستها و علایقشان را در چیزهای که درست میکنند نمایش میدهند.
  • بردایره لغات و انواع طبقه بندی تاکید کنید. یادگرفتن اسامی موجودات زنده و چیزهای موجود در طبیعت
  • کلمات دیواری ( زبان آموزی)

آماده شدن برای تحقیق

  • شرکت دادن بچها در برنامه­ریزی برای گردش
  • تقسیم مسئولیت پرسیدن سوالها و جمع­آوری اشیاء و چیزهای مرتبط با موضوع،توسط مربی
  • یادآوری کردن مسئولیت­ها به بچها
  • حمایت کردن و تشویق بچها (مریم جان چه سوالی قرار بود بپرسی؟ یا زهرا جان یادت باشد آن نمونه­ها را جمع­آوری کنی تا به مهد ببریم)
  • پروژهای مرتبط با طبیعت داشته باشید . در مورد زیبایی و عظمت طبیعت زیاد صحبت کنید.

قبل از رفتن به گردش نکات زیر باید مد نظر مربی باشد :

  • ایمنی محل گردش (برای بچها)
  • تحقیق و بررسی (آیا در خلال گردش با راحتی به چیزها دست میزنند؟نگاه کنند و نقاشی کنند،بردارند،دکمه­ها را فشار دهند)
  • متخصصین (آیا میزبانی خواهد داشت که متخصص باشد و بتواند جواب سوالات بچها را بدهد؟)
  • مصنوعات (آیا هیچ ابزاری ،وسیله­ای،محصولی و...وجود دارد که بتوان قرض گرفت و برای مطالعه بیشنر به کلاس آورد؟)
  • همچنین به بچها بگویید : سوالاتشان را خودشان بپرسند – از متخصصین به عنوان منابع استفاده کنند- پاسخ سوالاتشان را خودشان جستجو کنند و پیدا کنند.

 

  1. آموختن مهارتها به بچها
  • مهارت سوال پرسیدن
  • مهارت شمارش ، نمودار گرفتن و جدول درست کردن
  • مهارت خوب مشاهده کردن
  • مهارت نقاشی از مشاهدات
  • مهارت عکس گرفتن
  • مهارت ساختن

 

فاز دوم ( تحقیق و بررسی)

1- انجام گردشهای علمی مرتبط با موضوع

2- ملاقات و مصاحبه با متخصصان

3- مطالعه و امتحان کردن اشیاء و مصنوعات مرتبط با موضوع پروژه

4- جستجو منابع مختلف مانند کتابها و سایتها

پایان فاز دوم

پس از آنکه پاسخ سوالاتشان را پیدا کردند و به طرق مختلف درک و اطلاعات آموخته را به نمایش گذاشتند ممکن است رفته رفته علاقه بچهانسبت به پروژه کاهش یابد و وقت آن باشد که پروژه به فاز سوم ، نقطه پایانی پروژه و نتیجه­گیری برود.

فاز سوم : نقطه پایانی و نتیجه­گیری روش پروژه­ای

  • در روند نهایی شدن پروژه بچها انچه را که آموخته­اند را خلاصه می­کنند. بچها فرصت توضیح دادن و شرح جزئیات آنچه را آموخته­اند داشته باشند.
  • مربی در این مرحله طرح عنکبوتی دیگری تحت عنوان «آنچه که ما حالا میدانیم» را آغاز میکند.و یا طرح عنکبوتی بچها را بر داشته و با ماژیک رنگ دیگری آن را با گفته­های بچها کامل میکند.
  • فعالیتها را مرور کردن وبحث و گفتگو در مورد آموخته ها
  • درست کردن کتاب و به اشتراک گذاشتن با والدین
  • جمع­آوری و ثبت اطلاعات ( جمع­آوری و مستندسازی کار بچها:1- طرحهای عنکبوتی 2- عکسها 3- نقاشیها 4- نمونه های از صحبتهای تک تک بچها 5- تعریف کردن خاطراتی از تجربیات یادگیری­شان 6- گزارشات از گردشها 7- آزمایش ها 8- بازدید متخصصین و سایر فعالیتها) بخش بسیارمهم پروژه.
  • در این مرحله کل پروژه مانند داستانی مصور در کتابی با والدین و دیگران به اشتراک گذاشته می شود.
  • گذاشتن نمایشگاهی از کارهای بچها و دادن مسئولیت توضیح دادن پروژه به هر یک از کودکان
  • برپایی جشن پایان پروژه و دخالت والدین و کودکان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

گردآورنده : آرزو اسحاقی

مدیر و موسس مهدکودک و پیش­دبستانی آرزو

 

رویکرد پروژه ای

ویراستار مدرسه
آموزشی
13 شهریور 1398۲۰ دقیقه مطالعه
خلاصه مطلب

رویکرد پروژه ای 

 

 

رویکرد پروژه­ای

روشی است که در آن مطالعه عمیق یک موضوع خاص توسط کودک یا گروهی از کودکان رهبری و هدایت می شود.

  1. کودکان در روش پروژه­ای چگونه می­آموزند :
  • از طریق تشویق شدن به پرسیدن سوالات فراوان
  • استفاده از منابع مختلف برای یافتن پاسخ سوالات (کتابها و سایتها)
  • حل مسائل توسط خود کودک
  • نمایش دادن آموخته­ ها از طریق گفتگو کردن، نقش بازی کردن،نقاشی کردن، ساخت و ساز(کاردستی)،کتاب درست کردن،پوستر درست کردن،نمودار درست کردن، برپایی نمایشگاه.

 

  1. درروش پروژه­ای مربی از کجا می­فهمد که بچه­ها در حال یادگیری هستند؟
  • جمع­آوری کارهای کودکان
  • مشاهده کودکان
  • بررسی و تجزیه و تحلیل آنها (مستندسازی)
  • مرور مکرر اهداف آموزشی (جسمانی،شناختی،عاطفی،اجتماعی،ایمنی،زبان­آموزی،هنر)

 

  1. یک پروژه چگونه طرح­ریزی می­شود؟
  • کودکان با کمک مربیان قسمت اعظم طرح­ریزی را انجام میدهند
  • گردش های علمی
  • صحبت با متخصص
  • مشاهده انواع منابع دیگر در طرح­ریزی خوب یک پروژه

 

  1. دیگران چگونه می­توانند در کار پروژه­ای به کودکان کمک کنند؟
  • سوالات کودکان را جدی بگیرند و فعالانه به آنها گوش دهند
  • فضا و فرصت برایشان فراهم آورند تامطالعه کنند ( تماشا کنند،صدایش را بشنوند،لمس کنند،به تصویر بکشند،بازسازی کنند،از نوبسازند،عکس بگیرند)
  • قرض گرفتن انواع ابزار و وسائل از والدین یا دستگاهها
  1. انتخاب موضوع

موضوع پروژه می­تواند به دو طریق انتخاب و اغاز شود :

  • موضوعات آغاز شده توسط خود کودک : 1- اتفاقاتی که باعث کنجکاوی شدید بچه­ها میگردد (پروژه کرم) 2- گاه برای ایجاد انگیزه می توان وسایل مرتبط با پروژه را در قسمت مامان بازی یا بازی های آزاد کودکان قرار داد و دید بچه­ها با آن چه می­کنند.(پروژه شیرینی)
  • موضوعات آغاز شده توسط مربی : گاه ممکن است مربی پروژه­ای را به دلیل آن که پتانسیل تجربیات سودمندی را برای بچه­ها در دل خود دارد، انتخاب کند.

 

ملاکهای انتخاب موضوع

  • موضوع باید واقعی و برای بچها قابل لمس باشد.
  • موضوع باید بتواند به راحتی به تجربیات پیشین بچها مرتبط و متصل باشد (هرچه بچها با موضوع ناآشناتر باشد مربی مجبور است بیشتر دخالت کند که ما این رو نمی­خواهیم)
  • موضوع باید مکانهای گردشی مرتبط در نزدیکی داشته باشد تا بچها به دفعات در طول پروژه از آن بازدید کنند.
  • موضوع باید قابلیت این را داشته باشد که خود بچها به تنهایی و بدون کمک مربی، یا خیلی کمک کم بتواند جوانب آن بررسی کند.

 

 

شروع پروژه

فاز اول : انتخاب موضوع

 

1- موضوع طی روندی از مشاهده ، بحث و گفتگو و ایجاد انگیزه کردن ، فراهم آوردن تجربیات مشترک و...انتخاب می شود.

همچنین میتوانید از طریق قصه­ای شخصی از تجربیات خودتان موضوع را معرفی کنید (تجربیات مشترک)

2- مربی عملی بودن موضوع از نظر منابع قابل دسترس و فرصت تجربیات عملی برای بچه­هارا بررسی می کند.

3- مربی طرح عنکبوتی از موضوع تهیه می­کند.

4- تهیه یک طرح عنکبوتی دیگر از دانسته­های بچه­ها و آنچه که می خواهند بدانند و مشخص کردن سوالات بچها.

 

  1. درک دانسته های بچه ها پیش از شروع پروژه
  • صحبت کردن با بچه­ها از پیش در گروههای کوچک و بزرگ و حتی انفرادی
  • تهیه طرح عنکبوتی از دانسته­هایشان
  • طرح عنکبوتی برای بچهای کوچک­تر به شکل تصویر
  • در کلاسهای که تعداد بچها زیاد است ، بچها را به دو گروه تقسیم کنید و طرح را با گروههای کوچکتر تهیه کنید نه با تمام بچها یکجا.

پرورش سوالاتی برای تحقیق و بررسی

  1. گاه وقتی سوال پرسیدن برای بچه­ها سخت است می توانید فکر بچها را بصورت سوال مطرح کنید :
  • آیا می­خواهی بدانی که ........؟
  • دوست داری بدانی چگونه از آن استفاده کنی؟
  • دارم فکر می­کنم که چه اتفاقی می­افتد هنگامی که ......؟ تو چه فکر می­کنی؟
  • گاه مربی بطور عمدی از طریق نشان دادن یک کاردستی و به بحث گذاشتن آن می تواند بچها را به فکر کردن وا دارد:
  • فکر می­کنید این برای چه کاری است؟
  • فکر می­کنید این چگونه ساخته شده است یا چطور در آن قسمت جا می­گیرد؟
  • قبل از آمدن متخصص به کلاس از بچها بپرسید که دوست دارند آن شخص در مورد چه چیزی با آنها صحبت کند یا چه چیزهایی را به آنها نشان دهد و ...؟ به این طریق لیست سوالات تهیه کنید.

فاز دوم

1- پرورش پروژه

اولین بخش فاز دوم :

  • مربی طرح عنکبوتی اولیه خود و طرح عنکبوتی از دانسته­های اولیه و فهرست سوالات کودکان را مطالعه و مرور میکند و برای تحقیق و جمع­آوری اطلاعات آماده میشود. در شروع فاز دوم کمک والدین بسیار ضروری است.
  • مهارتهای مورد استفاده در تحقیق مانند مهارت مشاهده کردن ، نحوه سوال پرسیدن ، نحوه استفاده از ابزار مختلف برای ساختن چیزهایی (چسب و منگنه،...) و نقاشی­های مشاهده­ای به بچها معرفی می گردد و به آنها فرصت داده میشود تا تمرین کنند.
  • فهرست سوالات را که بزرگ نوشته شده­اند یا تصویری شده­اند به دیوار می­زنیم تا بچها فراموش نکنند که قرار است در مورد چه چیزی تحقیق کنند و موضوع را در ذهن داشته باشند.
  • مراجعه مکرر به سوالات و ترغیب بچها به فکرکردن عمیقتر در مورد موضوع که فراموش نشود.

وظیفه مربی

  • فرستادن نامه به خانه و اعلام موضوع پروژه و شرح طرح هایش.
  • اضافه کردن فهرست سوالاتی که بچها تلاش خواهند کرد پاسخی برای آنها بیابند.
  • توضیح اینکه چرا این موضوع انتخاب شده است و اهداف آموزشی (حیطهای شناختی....) چگونه در آن تنیده خواهد شد.
  • درخواست از والدین تا اگروسائل و چیزهای مرتبط با موضوع پروژه دارند که به تحقیق و بررسی بچها کمک می­کند را به مهد بفرستد.

فراموش نکنید :

  • اگر میخواهید بچها یادگیرندگان کنجکاوی باشند باید خود نیز کنجکاو باشید.
  • متخصصین خوب زیادی را به کلاس بیاورید و از قبل آنها را آماده کنید.به آنها بگویید بچها چگونه بهتر می­آموزند.
  • از آموزش مستقیم مفاهیم پیچیده اکراه نداشته باشید.
  • بچها هر روز از روند کار نقاشی کنند.بچها از طریق نقاشی میتوانند تجربیات مرتبط با موضوع را به خاطر بیاورند.نقاشی­ها به مرور زمان بهتر می­شود.
  • از طریق ساختن :گاه بچها دانستها و علایقشان را در چیزهای که درست میکنند نمایش میدهند.
  • بردایره لغات و انواع طبقه بندی تاکید کنید. یادگرفتن اسامی موجودات زنده و چیزهای موجود در طبیعت
  • کلمات دیواری ( زبان آموزی)

آماده شدن برای تحقیق

  • شرکت دادن بچها در برنامه­ریزی برای گردش
  • تقسیم مسئولیت پرسیدن سوالها و جمع­آوری اشیاء و چیزهای مرتبط با موضوع،توسط مربی
  • یادآوری کردن مسئولیت­ها به بچها
  • حمایت کردن و تشویق بچها (مریم جان چه سوالی قرار بود بپرسی؟ یا زهرا جان یادت باشد آن نمونه­ها را جمع­آوری کنی تا به مهد ببریم)
  • پروژهای مرتبط با طبیعت داشته باشید . در مورد زیبایی و عظمت طبیعت زیاد صحبت کنید.

قبل از رفتن به گردش نکات زیر باید مد نظر مربی باشد :

  • ایمنی محل گردش (برای بچها)
  • تحقیق و بررسی (آیا در خلال گردش با راحتی به چیزها دست میزنند؟نگاه کنند و نقاشی کنند،بردارند،دکمه­ها را فشار دهند)
  • متخصصین (آیا میزبانی خواهد داشت که متخصص باشد و بتواند جواب سوالات بچها را بدهد؟)
  • مصنوعات (آیا هیچ ابزاری ،وسیله­ای،محصولی و...وجود دارد که بتوان قرض گرفت و برای مطالعه بیشنر به کلاس آورد؟)
  • همچنین به بچها بگویید : سوالاتشان را خودشان بپرسند – از متخصصین به عنوان منابع استفاده کنند- پاسخ سوالاتشان را خودشان جستجو کنند و پیدا کنند.

 

  1. آموختن مهارتها به بچها
  • مهارت سوال پرسیدن
  • مهارت شمارش ، نمودار گرفتن و جدول درست کردن
  • مهارت خوب مشاهده کردن
  • مهارت نقاشی از مشاهدات
  • مهارت عکس گرفتن
  • مهارت ساختن

 

فاز دوم ( تحقیق و بررسی)

1- انجام گردشهای علمی مرتبط با موضوع

2- ملاقات و مصاحبه با متخصصان

3- مطالعه و امتحان کردن اشیاء و مصنوعات مرتبط با موضوع پروژه

4- جستجو منابع مختلف مانند کتابها و سایتها

پایان فاز دوم

پس از آنکه پاسخ سوالاتشان را پیدا کردند و به طرق مختلف درک و اطلاعات آموخته را به نمایش گذاشتند ممکن است رفته رفته علاقه بچهانسبت به پروژه کاهش یابد و وقت آن باشد که پروژه به فاز سوم ، نقطه پایانی پروژه و نتیجه­گیری برود.

فاز سوم : نقطه پایانی و نتیجه­گیری روش پروژه­ای

  • در روند نهایی شدن پروژه بچها انچه را که آموخته­اند را خلاصه می­کنند. بچها فرصت توضیح دادن و شرح جزئیات آنچه را آموخته­اند داشته باشند.
  • مربی در این مرحله طرح عنکبوتی دیگری تحت عنوان «آنچه که ما حالا میدانیم» را آغاز میکند.و یا طرح عنکبوتی بچها را بر داشته و با ماژیک رنگ دیگری آن را با گفته­های بچها کامل میکند.
  • فعالیتها را مرور کردن وبحث و گفتگو در مورد آموخته ها
  • درست کردن کتاب و به اشتراک گذاشتن با والدین
  • جمع­آوری و ثبت اطلاعات ( جمع­آوری و مستندسازی کار بچها:1- طرحهای عنکبوتی 2- عکسها 3- نقاشیها 4- نمونه های از صحبتهای تک تک بچها 5- تعریف کردن خاطراتی از تجربیات یادگیری­شان 6- گزارشات از گردشها 7- آزمایش ها 8- بازدید متخصصین و سایر فعالیتها) بخش بسیارمهم پروژه.
  • در این مرحله کل پروژه مانند داستانی مصور در کتابی با والدین و دیگران به اشتراک گذاشته می شود.
  • گذاشتن نمایشگاهی از کارهای بچها و دادن مسئولیت توضیح دادن پروژه به هر یک از کودکان
  • برپایی جشن پایان پروژه و دخالت والدین و کودکان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

گردآورنده : آرزو اسحاقی

مدیر و موسس مهدکودک و پیش­دبستانی آرزو